Begraven of cremeren, hoe maakt u die keuze?

Bij een overlijden komt in korte tijd veel kijken, zoals de keuze voor een begrafenis of crematie. Maar hoe maakt u die keuze? Welke mogelijkheden zijn er? Wat kan er?

Op deze pagina leest u er meer over. Natuurlijk staan wij ook altijd voor u klaar voor persoonlijk advies en zorg.

Persoonlijke overweging

De keuze tussen begraven en cremeren is erg persoonlijk. Er zijn verschillende zaken die een rol kunnen spelen in uw keuze. Neem de tijd om erachter te komen welke keuzes bij u passen. Maak bijvoorbeeld ook eens een wandeling over begraafplaatsen, urnentuinen en langs columbaria. U ziet dan wat allemaal mogelijk is en het leidt tot inspiratie.

Veel mensen bespreken voorafgaand aan hun overlijden hun wensen met dierbaren. Ook worden wensen vaak gedeeld via een online wensenlijst. In zulke wensenlijsten staat bijvoorbeeld welke muziek er gedraaid moet worden. Door dit soort wensenlijsten zijn de nabestaanden op de hoogte van de wensen voor, tijdens en na het afscheid en kunnen ze daaraan ook voldoen.

Bij een plotseling overlijden echter moeten nabestaanden de keuze voor begraven of cremeren vaak zelf maken. Een keuze die gemakkelijker zou zijn als er voorafgaand aan het overlijden  gesprekken hierover zouden zijn gevoerd.

Bekijk de persoonlijke verhalen van onze medewerkers

Het verschil tussen begraven en cremeren

Afscheid nemen van een dierbare doet iedereen op zijn of haar eigen manier. De keuze tussen een begrafenis of een crematie kan een belangrijke rol spelen. Bij een begrafenis wordt de overledene begraven. Sommigen zien begraven ook als het ‘teruggeven’ van het lichaam aan de aarde. Er ontstaat dan een duidelijke plek om steeds naar terug te kunnen keren om de overledene te herdenken. Maar dat kan ook na een crematie.

De urn kan worden bijgezet in bijvoorbeeld een urnengraf, een bestaand graf of in een columbarium. Ook kan een deel van de as worden bewaard en een ander deel in bijvoorbeeld een mini urn. Maar de as kan ook worden verstrooid. Of een klein deel van de as kan worden verwerkt in bijvoorbeeld een as-sieraad.

westerveld-begraafplaats-crematorium-kaars aansteken

Het verschil in kosten

Bij de keuze voor een begrafenis of crematie kunnen ook de kosten meewegen. Over het algemeen geldt dat bij een crematie de kosten lager zijn dan bij een begrafenis, vooral vanwege de kosten van het graf (voor een bepaalde periode) en die van het grafmonument. De totale kosten blijven echter altijd afhankelijk van de keuzes die voor het afscheid zijn genomen. Zoals een ingetogen of juist uitbundig afscheid. Een handige online berekeningstool geeft een goede indicatie van de kosten.

Hulpvragen voor het maken van de voor u juiste keuze

Onderstaand enkele vragen die wellicht kunnen helpen bij het kiezen tussen begraven en cremeren:

• Wat past bij mij?

• Waar voel ik mijzelf goed bij?

• Wat hebben mijn nabestaanden het liefst?

• Wat zijn mijn beweegredenen om te kiezen voor begraven of cremeren?

• Wil ik dezelfde keuze maken als eerder overleden familieleden of maak ik een eigen keuze?

Zeker zijn van uw keuze? Wij helpen u graag.

Een keuze moet goed voelen, maar soms is het moeilijk die zelf te kunnen maken. Wij staan klaar voor persoonlijk advies en zorg. Via de onderstaande button kunt u vrijblijvend een adviesgesprek inplannen.

Vrijblijvend adviesgesprek inplannen

Advies en inspiratie? Onze adviseurs gaan er graag met u over in gesprek.

Westerveld biedt u alles voor een persoonlijk afscheid

Leg uw wensen vast

Voor nabestaanden is het fijn als zij weten wat uw uitvaartwensen zijn. Bij Westerveld kunt u hiervoor een speciale wensenlijst invullen en deze vastleggen, opslaan en/of delen.

Maak een blijvende herinnering

Westerveld biedt u de mogelijkheid om een unieke, blijvende online herinnering te maken. Compleet met video, foto’s, verhalen, muziek en meer. Hiervoor is een eigen account nodig.

Wat kost een uitvaart?

Bekijk de mogelijkheden en bijbehorende kosten van een uitvaart. Na de berekening kunt u het kostenoverzicht vastleggen, opslaan en/of delen.