Hoe begint u als nabestaande met afscheid nemen?

Afscheid nemen begint voor de nabestaanden vaak pas echt na de uitvaart. Het is een emotionele periode. De duur en de aard van het afscheidsproces zijn voor iedereen anders. Maar hoe begint u met een afscheid? Wat kunt u doen om het overlijden van uw dierbare voor uzelf een plek te geven?

Op deze pagina leest u meer.

Wanneer begint u met afscheid nemen?

Afscheid nemen van een dierbare is niet eenvoudig. Iedereen gaat er anders mee om. Vaak wordt gedacht dat het rouwproces pas na het overlijden begint. Dat is slechts gedeeltelijk zo.

Bij een onverwacht overlijden moet wel direct afscheid worden genomen en dient er opeens en in korte tijd veel te worden geregeld. Daardoor kan het zijn dat nabestaanden niet genoeg tijd hebben om alles een plek te geven waardoor het nemen van afscheid vaak wél pas begint op de dag van de ceremonie.

De dag van het afscheid is de dag waar vaak aan terug gedacht wordt. Reden om te zorgen dat deze dag op een mooie en eervolle wijze verloopt en wordt ingevuld.

Bekijk de persoonlijke verhalen van onze medewerkers

Denk na over hoe de overledene het had gewild

Vaak zijn naasten ten einde raad en is er geen moment van rust na het plotseling overlijden van hun dierbare. Hoe het afscheid zo snel te regelen? Het kan dan helpen om goed na te denken over wat de overledene gewild zou hebben voor zijn of haar begrafenis of crematie. U kunt die punten, wanneer u daar klaar voor bent, dan als het ware voor de overledene invullen. Het helpt om terug te denken aan de mooie momenten die u samen hebt gekend.

westerveld-begraafplaats-crematorium-dame-schoonzoon

Praten om de pijn te verlichten

Ga in gesprek met anderen en lucht uw hart; dat zal u verder helpen in het beginnen met het nemen van afscheid. Deel herinneringen. Geef aan waar u mee zit, wellicht heeft een ander daar een oplossing voor.

Aandachtspunten om te beginnen met afscheid nemen

• Plan bewust momenten in om tijd voor uzelf te nemen
  • Negeer uw verdriet niet
  • Neem contact op met een professional als het omgaan met verlies niet goed gaat
westerveld-begraafplaats-crematorium-raam-dudok-zaal

Begraven of cremeren?

Is bekend wat de overledene wilde, dan is dat fijn voor nabestaanden. Maar weet u niet of uw dierbare koos voor begraven of cremeren, dan ligt deze vraag bij u. Het kan zijn dat het voor u op een bepaald moment het beste lijkt om bijvoorbeeld te kiezen voor begraven, maar denkt u daar later anders over. De keuze die u maakt, hoeft echter niet direct definitief te zijn maar bespreek het direct met de uitvaartverzorger van uw keuze. De redenen om te kiezen voor begraven of cremeren kunnen uiteenlopend zijn, maar geen enkele reden is verkeerd. Er is ontzettend veel keuze in hoe een afscheid eruit kan zien, zodat u straks ook met een ‘goed gevoel’ kunt beginnen met het nemen van afscheid. Wilt u praten over de mogelijkheden neem dan gerust contact met ons op.

as sieraad

De as verwerkt in een kunstwerk of sieraad

Het na een crematie in uw huis bewaren van (een deel van) de as kan u helpen in het lange proces van afscheid nemen. De as laten verwerken kan op talloze manieren: een glazen kunstwerk of een sieraad waarin de as wordt verwerkt, of een prachtige urn. Het kan het gevoel geven dat uw overleden dierbare bij u is.

Verder praten? Wij staan klaar met persoonlijk advies.

Om goed te kunnen beginnen met afscheid nemen, moet er veel worden geregeld. Wij gaan graag met u in gesprek of kies direct een uitvaartverzorger. Deel uw wensen en ontdek de mogelijkheden. Samen doen we alles voor het mooiste afscheid.

Plan een afspraak voor vrijblijvende gesprek.

Westerveld biedt u alles voor een persoonlijk afscheid

Leg uw wensen vast

Voor nabestaanden is het fijn als zij weten wat uw uitvaartwensen zijn. Bij Westerveld kunt u hiervoor een speciale wensenlijst invullen en deze vastleggen, opslaan en/of delen.

Maak een blijvende herinnering

Westerveld biedt u de mogelijkheid om een unieke, blijvende online herinnering te maken. Compleet met video, foto’s, verhalen, muziek en meer. Hiervoor is een eigen account nodig.

Wat kost een uitvaart?

Bekijk de mogelijkheden en bijbehorende kosten van een uitvaart. Na de berekening kunt u het kostenoverzicht vastleggen, opslaan en/of delen.