westerveld-begraafplaats-crematorium-moeder-zoon-troosten

De dag van het afscheid

Voor de dag van het afscheid zijn er vele mogelijkheden voor de ontvangst van de naaste familie en haar gasten. Zowel voor, tijdens als na de plechtigheid. Hoe u dit invult is afhankelijk van uw persoonlijke wensen. In dit stappenplan nemen we u mee van ontvangst naar de plechtigheid en het uiteindelijke afscheid. Zodat u de keuzes kunt maken die bij uw wensen passen.

Een eigen plek

Niets zo persoonlijk als het kiezen van een plek voor de eeuwigheid. De graven en urnentuinen in gedenkpark Westerveld liggen midden in de natuur. Dit geeft nabestaanden een bijzondere plek om naar terug te keren. Langs de paden liggen de meest uiteenlopende graf- en urnenmonumenten. Sommige klassiek en bescheiden, andere juist modern en artistiek. Vrijwel alles kan. Ook is het mogelijk om zelf een plek in het park te kiezen.

Ontvangst

Op de dag van het afscheid komt de naaste familie samen in de familiekamer waar onze medewerkers hen ontvangen. De familiekamer bevindt zich naast de hoofdingang van Westerveld. Ondertussen worden de andere gasten verwelkomd in de ontvangstruimte. Op deze manier heeft de familie de gelegenheid om nog even in intieme kring samen te zijn.

Ruimte voor elke wens

Westerveld heeft verschillende ruimtes waar afhankelijk van uw wensen de uitvaartplechtigheid kan plaatsvinden. Monumentaal, intiem, voor meer gasten maar bijvoorbeeld ook buiten.

In de Hazelaar staat een piano

Moment van bezinning

Voor aanvang van de plechtigheid nodigt uw uitvaartverzorger of een van onze medewerkers u uit om naar de ruimte te gaan waar de plechtigheid plaatsvindt. Deze ruimte bevindt zich op een plek in ons gedenkpark. Gezamenlijk wandelt u daar naartoe. Deze korte wandeling door het park wordt vaak ervaren als uniek en een persoonlijk moment van bezinning voorafgaand aan de plechtigheid. Voor mensen die slecht ter been zijn, zorgen wij voor vervoer. Ook paraplu’s zijn aanwezig.

Invulling plechtigheid

In overleg met uw uitvaartverzorger is er tijdens de plechtigheid ruimte voor een of meerdere sprekers. Elke toespraak kan worden begeleid met muziek, foto’s en video’s. Ook bij het graf kan voor audioapparatuur worden gezorgd. Voor, tijdens of na het afscheid is het mogelijk persoonlijke muziek te laten horen of live een instrument te bespelen. Op Westerveld is professionele apparatuur aanwezig. Daarnaast beschikken meerdere ruimtes over een vleugel.

Uitvaart online bijwonen​

Westerveld biedt de mogelijkheid om de uitvaart via een livestream online bij te wonen. Hiervoor wordt een persoonlijke code verstrekt.

Na de plechtigheid

Bij een begrafenis wordt de overledene na de plechtigheid vanuit de afscheidsruimte door dragers begeleid naar de laatste rustplaats. In overleg met uw uitvaartverzorger kan de kist ook door bijvoorbeeld eigen familie gedragen worden. Bij een crematie wordt de overledene direct na de plechtigheid naar de crematieruimte gebracht; het is wettelijk verplicht dat de as van de overledene dertig dagen in het crematorium wordt bewaard. Hierna kunnen de nabestaanden een laatste bestemming voor de as kiezen.

Onze horecamedewerkers bedienen u in al uw wensen

Samenkomen en condoleance

Na het afscheid is het mogelijk samen te komen in een van de sfeervolle ruimtes in het horecapaviljoen van Westerveld. Hier schenken wij koffie, thee en een goed glas wijn. Daarnaast is ook culinair van alles mogelijk op Westerveld. Van uitgebreide borrelhapjes tot een compleet buffet. We denken graag met u mee over een passend samenzijn ná het afscheid.

Bekijk ook:

Na het afscheid

In de dagen en jaren na een afscheid biedt Westerveld u meerdere mogelijkheden om de plek van uw dierbare in te richten.

Voor het afscheid

Een bezoek aan Westerveld leidt vaak al tot diepgaande gesprekken en veel inspiratie.