Mogen we ook afscheid nemen van tradities?

In Nederland houden we ons bij een afscheid – een begrafenis of crematie – nog vaak vast aan tradities. De vraag die wij geregeld krijgen, is hoe nabestaanden afscheid kunnen nemen op een persoonlijke manier, volgens hun eigen waarden. Een afscheid waarbij tradities geen of in mindere mate een rol spelen.

Op deze pagina leest u meer. Natuurlijk staan wij altijd voor u klaar voor persoonlijk advies en zorg.

Waar komen tradities vandaan?

In Nederland komen tradities tijdens een uitvaart met name voort uit onze religieuze geschiedenis en achtergrond. Denk aan de pastoor of dominee die in vroeger tijden bij de uitvaart een cruciale  rol had. De familie had toen als het ware maar enkele keuzes: een paar muziekstukken en welke kist. Daar bleef het vaak bij.

Tegenwoordig zien we steeds vaker een meer persoonlijke invulling van de uitvaart en ook dat tradities een minder belangrijke rol spelen. De bewuste keuze om wél aan tradities te blijven vasthouden is natuurlijk ook goed. Een afscheid moet immers bij de overledene en de nabestaanden passen.

Bekijk de persoonlijke verhalen van onze medewerkers

Tijden veranderen, tradities veranderen

Persoonlijke wensen komen steeds vaker terug bij begrafenissen en crematies. Zoals de keuze voor eigen muziek, de kledingstijl en voor foto’s en/of video tijdens het afscheid. Ook speelt de keuze een rol om het leven van de overledene te vieren in plaats van het verlies te benadrukken.

Op online wensenlijsten die mensen tijdens hun leven maken, wordt bijvoorbeeld vaak geschreven dat de gasten zich vrolijk moeten kleden tijdens het afscheid. Door dit soort wensenlijsten zijn familie en andere nabestaanden daardoor op de hoogte van de wensen voor, tijdens en na het afscheid én kunnen ze daar ook aan voldoen. Ook de keuze voor de uitvaartmuziek is veranderd. Er wordt steeds minder gekozen voor de traditionele muziekstukken en steeds vaker voor de muziek waar de overledene het liefst naar luisterde, daar waar de goede herinneringen liggen.

westerveld-begraafplaats-crematorium-kaars aansteken
“Laatst hadden we een uitvaart van een man. Die was, denk ik, begin 80 en hield ontzettend veel van discomuziek. Zijn drie dochters hadden de wens dat tijdens de uitvaart terug te laten komen. Zij besloten dat het laatste lied, voor iedereen terug zou keren naar de aula, een discoknaller moest zijn. Het volume moest aardig omhoog en de drie dochters begonnen te dansen rond de kist. Vervolgens zag je tijdens het dansen in de aula dingen gebeuren. Dat kan tegenwoordig gewoon, dat is bijzonder.”

Tradities kunnen ook helpen

Hoewel we steeds minder uitvaarten – begrafenissen en crematies –  zien waar tradities een bepalende rol spelen, kunnen tradities wel helpen. Ze geven immers houvast, een bepaalde zekerheid. Voor mensen met een religieuze achtergrond staat de invulling van de uitvaart vaak dan ook al in grote lijnen vast.

Het blijft echter belangrijk dat een uitvaart niet alleen bij de nabestaanden, maar ook bij de overledene past. Dat kan betekenen dat anderen afscheid van u nemen volgens uw wensen. Wij noemen dat een afscheid volgens eigen waarden.

Wilt u verder praten? Wij staan voor u klaar.​

De keuze om wel of niet aan tradities vast te houden is persoonlijk. Onze adviseurs helpen en inspireren u graag. Of vind direct een uitvaartverzorger die u begeleidt naar het afscheid.

Bekijk ook de andere inspiratie pagina's:

Westerveld biedt u alles voor een persoonlijk afscheid

Leg uw wensen vast

Voor nabestaanden is het fijn als zij weten wat uw uitvaartwensen zijn. Bij Westerveld kunt u hiervoor een speciale wensenlijst invullen en deze vastleggen, opslaan en/of delen.

Maak een blijvende herinnering

Westerveld biedt u de mogelijkheid om een unieke, blijvende online herinnering te maken. Compleet met video, foto’s, verhalen, muziek en meer. Hiervoor is een eigen account nodig.

Wat kost een uitvaart?

Bekijk de mogelijkheden en bijbehorende kosten van een uitvaart. Na de berekening kunt u het kostenoverzicht vastleggen, opslaan en/of delen.